2013. június 20., csütörtök

A legismertebb svájci márkák

 

Svájc gazdasága nem véletlenül olyan erős. Amit maguk elő tudnak állítani, azt elő is állítják. Ha kapható hazai termék a boltban, akkor a hazait veszik. Többnyire. Vagy sokan a biót, mert az jobb. Mindenkinek. Mert tudják, hogy a saját gazda(g)ságuk - is - múlik azon, hogy ne import terméket vásároljanak, hanem saját maguknak adjanak munkát. No meg azért is, mert erősen marketingelt a Swiss made, és a Swiss Quality, mint fogalom.

Egy kis kitérőt itt még teszek, mielőtt rátérnék a svájci minőségre. Nem sokkal azután, hogy kiköltöztünk, olvastam egy kis írást, ami amolyan körlevél formájában terjedt, a témában. Akkor még nevettem rajta, hogy ez kamu, nem lehet igaz, valaki csak kitalálta. Ma azonban már úgy gondolom, hogy elég sok az igazságtartalma, bár a történet természetesen eltúlzott formában szemlélteti a valóságot.

" Svájcba emigrált magyar tanárnő fia szájából hallottam, hogy amikor a mamát befogadta a helyi iskola, azzal tüntette ki az igazgató, hogy ő intézhette az iskola számára szükséges eszközök beszerzését.
Persze bizonyítani akart, és összeállította a listát, amit izgatottan vitt a bemutatásra.
Az igazgató vetett rá egy pillantást, majd elmondta, az úgy rossz, ahogy van, lehet újraírni. Az értetlen arcot látva, jóindulatúan elmagyarázta:
- Először meg kell nézni, hogy a városban gyártják-e ezt a cikket ?
- Ha igen, meg kell venni, mert az a legolcsóbb, hiszen a város lakóinak munkát biztosítunk és a későbbi minőségi problémák kizártak.
- Ha nem, meg kell nézni, hogy a tartományban készítenek-e ilyesmit, mert ez a második legolcsóbb, minőség vitára itt sem kell számítani.
- Amennyiben a tartományban nem készül, megnézzük, hogy Svájc területén előállítják-e a terméket. Ha igen, jöhet.
- Végül felmerül a kérdés: mi a teendő akkor, ha nem gyártják Svájcban ?
- Ekkor hátra kell dőlni és behunyt szemmel, (esetleg egy rövid szunyókálás után) pihent állapotban azon lehet elgondolkodni, hogy egyáltalán - kell nekünk ez a szar?"

Szerintem elgondolkodtató. Annyi mindent vásárolunk, amire egyrészt nincs is igazán szükségünk, ill. ami indokolatlanul nagy utat tesz meg hozzánk. A sok szállítási költség, a szállítás során a környezetszennyezés, a rengeteg értéket hozzá nem adó munka, a szállítás közben megromló áruk stb. mind feleslegesek. Nem mondom, hogy nem vásárolok mangót, meg ananászt, de ha nem lenne, azt is túlélném.

Svájcinak (Swiss Made, Swiss Quality) tekinthető az a termék, aminek az előállítási költségeinek min. 50%-a helyi, ill. a legfontosabb részét Svájcban gyártották. Az ötlet nem számít, ha ez alapján külföldön gyártatják le az alkatrészeket vagy az egész terméket, attól még nem svájci a termék a törvény szerint. Leginkább az óragyártók járnak elöl a szabályozásban, a többi iparág eléggé le van maradva, sokszor helyi törvénykezések alapján hoznak döntést egy termékről.

Magyarországon a legerősebb márkák sorrendje (Forrás: B&P Consulting)

 

Látható, hogy a top 10-be egy igazi magyar terméknek, márkának sikerült bekerülnie, a Pöttyös Túró Rudinak. Utána még elvétve található egy-egy, a Pick és az Unicum, naná (a szerintem csak magyarok által ismert hungaricumok, legalábbis az itteni mindenféle nemzetiségű ismerőseim soha nem hallották se a hungaricum szót, se ezekről a termékekről).

Nézzük, mi a helyzet Svájcban (Forrás: Brand Asset Valuator, ebben a cikkben).


Számomra már nem meglepő, hogy pont fordított. Az első 10-ben alig van külföldi márka, összesen 4. A top 20-as listán pedig összesen 14 svájci márka található! A legismertebb márkák a listáról leszorultak közül a Nivea, Cailler, Ricola, Appenzeller és Emmentaler.

Migros - az egyik vezető kiskereskedelmi lánc
Toblerone - a csokit nem kell bemutatnom, mindenki ismeri
Rega - mentőhelikopter
Rivella - egy másik blogban nagyon jó leírás található erről a tejsavó alapú gyógynövényes, szénsavas üdítőitalról
Gruyére - sajt
Ragusa - szintén csoki

Külön lista készült korosztályonként is. A 18-29 évesek körében az a trend figyelhető meg, hogy a digitális világ képviselői kerültek jobban előtérbe (Google, Wikipedia, Youtube), no meg a Coca Cola is az élvonalba került, ahol világszinten általában van.



A listán legtetején szereplő márkákon kívül a helyi márkák erősségét jelzi pl., hogy szinte minden háztartásban V-Zug márkájú háztartási gépek vannak (hűtőszekrény, mosogatógép, mosógép, sütő és főzőlap). Szerintük ez a legjobb. Korábban sosem hallottam róla.

Vagy itt van a Freitag táska és egyéb kiegészítők. Boldog-boldogtalan ilyet hord, legyen fiatal, középkorú vagy öreg. Nem szép, viszont drága és újrahasznosított anyagból készül - kamionponyvából, biztonsági övből, légzsákból és bicikli gumibelsőből. A kedvenc történetem velük kapcsolatban, hogy 15 évvel ezelőtt az egyik cégtulajdonos egy Migros üzletből ellopott egy táskát - életében először és utoljára. A Migros ugyanis ellopta az ötletüket, és hasonló táskákat kezdett el gyártatni, Donnerstag (csütörtök) néven. A Freitag tulajdonosa úgy gondolta, hogy így vagy úgy, úgyis a bíróságon fogja végezni. Ha elkapják, azért, ha nem, akkor pedig azért, mert bepereli a Migrost. Végül bíróságon kívül megegyeztek és a Migros lemondott az utánzatok gyártatásáról és azt is megígérte, hogy semmilyen termékét nem nevezi el a hét semmelyik napja után (a Freitag pénteket jelent). Backstage videó itt.

Még egy termék, amiről életemben nem hallottam, de itt nagyon népszerű a konyhai cuccok terén - a Kuhn Rikon. 1899-ben alakult a cég Zürich közelében. Tőlük már jó pár terméket vettem (többek között kuktát, amiben a marhahúsleves 1,5 óra alatt készül el, meg avokado kést és nyomót), mert vannak tényleg nagyon jók közöttük (nagyon tetszenek a kis kuktáknak készült termékek), ráadásul nem messze tőlünk van az outlet ... most van végkiárusítás, szóval konyhai kiegészítőkből nagyon jól állok ... :) Állításuk szerint termékeik egy életen át tartanak (mármint a tulajdonos életén át, nem a sajátjukén), hiszen Swiss Made... Nézegetve a honlapjukat, rengeteg díjat elnyertek velük.




               

Szintén konyhai eszközök, kisgépek gyártója a Bodum. Igaz, 1944-ben Dániában alapította id. Bodum, de 1974-ben ijf. Bodum áthelyezte a cég főhadiszállását Svájcba. Világszerte 52 üzletük van.

 


Az Interbrand globális felmérése alapján készülő 100-as listában egyébként van néhány svájci márka is: Nescafé, Nestlé, Credit Suisse, UBS, Zürich. A legjobb svájci márkák (Best Swiss Brands) listája ezen a linken látható. És még mielőtt elfelejtem: a Logitech is svájci cég. Szintén svájci a Caran d'Ache nevű irószergyártó, gyönyörű tollakat, írószereket gyárt.

 
Fotó innen

Az órákról nem igazán írnék, azok azonnali asszociációk, ha svájci termékről van szó, csakúgy, mint a svájci bicska, aminek már a neve is svájci. Két gyártója a Victorinox és a Wenger.

A ruházati márkák közül a Vögele és a Tally Weijl ismertek Magyarországon is. Sport- és túraruházatban a Mammut a helyi márka. Aki igazi svájci, csak Mammut-ot hord, pedig - az én ízlésem szerint - nem a legszebb, viszont elég borsos árú.


Most bukkantam rá egy webshopra, a swissmade.ch-ra, ahol csupa különböző kategóriákba rendezett svájci terméket lehet vásárolni. Már a kategóriák is beszédesek: természetesség (ételek, csoki, fondü), pontosság (órák), precízió, innováció, hegyekkel kapcsolatos termékek stb.

Úgy gondolom, ezen a téren példát vehetne sok ország Svájcról. Ha valamit gazdaságosan elő tudsz állítani, tedd, viszont vásárláskor is a helyit keresd, különben az egész semmit sem ér. Minden, ami svájci termék, arra jól láthatóan ráírják, hogy Swiss Made, lehetőség szerint svájci zászlóval együtt.

 



1 megjegyzés:

  1. igen ez valóban jó így, én mondjuk már annak is örülök, ha találok olyat, ami nem kínai, ha még magyar is, akkor elallélok a gyönyörtől, utána jó a többi európai termék is.:)
    azért mondjuk kíváncsi vagyok hogy vesz a svájci számítástechnikai alkatrészt:))

    VálaszTörlés