2010. október 17., vasárnap

Tudod honnan ered a Duna?

Persze, minden gyerek tudja, hogy a Fekete-erdőből! Na de pontosan honnan? Ezt nem tanították. Hát ennek jártunk utána ma. Az eső ma sem tántorított el, már jó előre elhatároztuk, hogy Ritával együtt megnézzük a Duna forrását. Szerencsére ehhez sem kellett messzire utaznunk, kevesebb mint 1,5 óra autóúttal elérkeztünk a Németországban fekvő Donaueschingenbe. A képen látható templom háta mögött van a hivatalosnak aposztrofált Duna-forrás. (Ez nem saját kép, nekünk végig szürke, esős időnk volt.)

A történelmi források ugyan nem egyeznek meg teljesen abban, hogy mit is tekintsenek a Duna valódi forrásának. A Duna ugyanis nem Dunaként ered, hanem két kis patak, a Breg és a Brigach egyesülésével jön létre. A Breg, mint a Duna fő táplálója Furtwangennél ered, kb. 2 km-re Donaueschingentől. Az ottaniak természetesen Furtwangent tekintik a Duna forrásának. Donaueschingeniek pedig saját településüket, mert itt egyesül a két patak és innentől hívják Dunának. Ezt egy szép emlékmű építésével nyomatékosították is.

Itt tulajdonképpen minden érintett nemzet állított emlékművet, ill. emléktáblát. Magyar nyelvűből rögtön kettő is van, de az osztrákok által állítottat is magunkénak tudhatjuk be, hiszen a vasfüggöny lebontásának emlékére állították, aminek révén - szerintük - már semmi sem választhatja el egymástól a Duna-menti népeket. A forrásnál találkoztunk egy Hollandiában élő magyar zenésszel is, aki a közelben lépett fel és "kötelességének érezte", hogy felkeresse a Duna-forrást. Leghosszabb és legjelentősebb folyamunk összesen 2.840 km-t tesz meg innen a Fekete-tengernél lévő torkolatáig, ebből 417 km esik Magyarország területére. A forrásnál lévő szobor az ifjú Dunának mutatja az oda vezető utat.

A Duna a világ legnemzetközibb folyója - 10 országon folyik keresztül és további 7 országnak vízgyűjtő területe. Több jelentős település is épült parjai mentén, köztük 4 jelenlegi főváros: Bécs, Pozsony, Budapest és Belgrád.

Térkép innen
A fent nevezett donaueschingen-i forrás maga egy templom és a Fürstlich Fürstenbergische kastély, ill. annak gyönyörű, hatalmas parkja között található. A parkban való sétától csupán a cudar időjárás és Bogi enyhén átázott cipője tartott vissza minket. Viszont hívogató nyitott kapukkal várt egy lakberendezési kiállítás vagy egy rendhagyó bútor- és lakberendezési vásár. Egy régi kúria volt teljes egészében berendezve, a folyosókon az apróbb cikkek, kiegészítők, a szobákban pedig lakó- és hálószobaberendezések. Viszont minden árcímkével ellátva, egy bizonyos cég logójával. Akárhogyan is, nekünk nagyon tetszett és még itt is sokat fényképeztem.

És a Duna-forráshoz vezető útról se feledkezzünk meg! Egyszer csak egy régi gőzös mozdonyra lettünk figyelmesek, amint áthaladt a sorompó előtt, ami előtt viszont mi várakoztunk. Nosza, gyorsan kiálltunk a sorból és egy vasút-múzeumnál találtuk magunkat. Nagy tömeg, mely a kb. 10 kocsis nosztalgiavonatra gyülekező emberekből állt. Igazi békebeli, századfordulós hangulat fogadott a múzeumban, ami a kicsit már italos, jó hangulatú, szabadidejükben is együtt mulató veterán tűzoltók zajától volt hangos. Egy idő után távoztak a hangosan pöfögő nosztalgia vonattal és hamarosan mi is visszatértünk eredeti utunkra (a GPS legnagyobb örömére, mert már nagyon aggódott, hogy letértünk a kijelölt útról). :)
A mai nap is tartalmas és komplex volt. Fotók itt.